Posted by & filed under Ukategorisert.

IMG_0374

For meg hører alltid sild med til høytidene, rødt til jul og gult til påske. I våre naboland Sverige og Danmark er sild i alle varianter  faste innslag året rundt.

 

Dette er fisken som takler det meste.

I våre havområder finnes det flere sildebestander, men Norsk vårgytende sild er den  største. Fiskeriet foregår hovedsaklig mellom oktober og mars, når silda har best kvalitet og er lett tilgjengelig.

Sild er en fet fisk og inneholder D vitaminer som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til og styrke skjelettet. Protein som bygger og vedlikeholder alle kroppen celler. Omega 3-fettsyrer, som forebygger og bremser utviklingen av hjerte- og karsykdommer og er blant de sentrale byggesteinene i hjernen. Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Stadig mer eksotiske varianter av denne fisken har vært prøvd ut. Personlig syns jeg karrisild er utrolig godt og for meg hører denne varianten med til påskebordet.

Sild er sunt og godt både til hverdag og fest.

Oppskrift Karri Sild

 

1 glass hele sildefilèter. Gjerne matjesild eller Carlos på gul boks.
1 gult eple
1 halv rød løk
2 ss rømme, gjerne Røros rømme
1 halvt glass Hellmans majones, eller gjerne hjemmelaget.
Gul karri, salt og pepper.

 

Legg silda i rennende vann i ca en time. Legg den  på tørkepapir og la den renne godt av seg.  Skjær den deretter i små biter. Hakk løk og epler i like store biter. Visp sammen majones og rømme. Smak til med ønsket karrimengde, salt og pepper. Bland inn sild, epler og løk. Legg den på dekorative glass og server den på påskebordet.

 

God påske.

 


 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *